Land van Ons koopt perceel in Noordeloos

7 december 2023

Coöperatie Land van Ons heeft 24.000 m2 (2,4ha) grasland aangekocht aan de Nieuwendijk in Noordeloos bij Gorinchem. De verkopers, eigenaren van Madam Jeanet (voorheen zorgtuin Gewoon AnderZ), gaan als pachters het weiland exploiteren dat naast hun ecologische moestuin ligt.

Het aangekochte weiland wordt ontwikkeld met de aanleg van een plukgaarde met kleine landschapselementen en wandelmogelijkheden. Heggen en hagen, natuurlijke oevers en waterpartijen gaan de biodiversiteit verbeteren. Ze geven bescherming aan insecten, vogels en kleine zoogdieren, belangrijk voor bestuiving en natuurlijke plaagbestrijding op het land. Struiken met bessen en andere vruchten gaan bezoekers een verrassende pluk- en proefbeleving bieden. Producten uit de tuin worden ter plekke via de korte keten verkocht, in de tuinwinkel. Land van Ons hoopt dat bezoekers van de tuin ook geïnteresseerd zullen zijn in de burgercoöperatie.

Coöperatie Land van Ons heeft bijna 25.000 leden en wordt gerund door ongeveer 300 vrijwilligers, die inmiddels 17 percelen op allerlei plekken in Nederland beheren. Ook voor de nieuwste aanwinst in Noordeloos wordt een perceelteam samengesteld. Kwartiermaker Marlien Geurtsen: ‘We zijn op zoek naar vrijwilligers die willen helpen met bijvoorbeeld af een toe een plantklus of tellen van vlinders, wormen en vogels. En we zoeken ook mensen die met administratie en andere beheerszaken kunnen meedoen.’

Deel de post: