Land van Ons koopt perceel in Houten

1 november 2023

De leden van coöperatie Land van Ons stemden onlangs in met de aankoop van een 17e perceel, 185.000 m2 (18,56 ha) grond naast kasteel Heemstede in Houten. Daarmee realiseert Land van Ons een langgekoesterde wens: voet aan de grond in het midden van het land. Het aan de A27 grenzende stuk land is de laatste decennia gebruikt voor intensieve akkerbouw. Land van Ons pakt de uitdaging om op deze gronden duurzaam te gaan boeren. Tegelijkertijd wordt ook getracht de oude landschappelijke allure terug te brengen, want de gronden waren ooit onderdeel van kasteel Heemstede.

De huidige maisakkers en graslanden waren in het verleden (1650-1850) deel van de luisterrijke tuinen van kasteel Heemstede. Het was een uitgestrekt park met sierlijke wandeldreven en barokke tuinen. In de 19e eeuw maakte al een deel van de tuinen plaats voor een boomgaard en nog later voor akkers. Het kasteel had een oprijlaan van 1800 meter lang. De oprijlaan wordt nu doorsneden door de A27, maar is nog grotendeels herkenbaar in het terrein.

Land van Ons pakt de uitdaging om op de aangekochte gronden duurzaam te verbouwen. De weelderige tuin had eeuwen geleden ook een nutsfunctie en was ingericht met een sterrenbos, een boomgaard, een moestuin en een wildbaan. Dit biedt kansen om de allure van toen terug te brengen in de vorm van hedendaagse landbouw.

Land van Ons is een coöperatie die boerenland aankoopt om daar de biodiversiteit en het landschap te verbeteren. In ruim drie jaar tijd legden meer dan 24.000 Nederlanders geld in, waarmee 16 percelen en 260 ha boerenland werden aangekocht. Iedereen kan meedoen: voor 40€ heeft men een lidmaatschap voor twee jaar en twee m2 boerenland. Meer grond kopen kan ook. Land van Ons wordt gerund door vrijwilligers.

Deel de post: