Land van Ons nu ook actief in Limburg

Swalmen, 29 augustus 2024 – Na bijna vijf jaar zoeken heeft Land van Ons nu ook voet aan de grond in Limburg. De burgercoöperatie koopt 11 ha aan de Beeselseweg in Swalmen nabij Roermond, en bezit daarmee stukken boerenland in alle provincies, behalve in Flevoland. Het nieuwste perceel, gelegen in het beekdalenlandschap van de Maasvallei, heeft allerlei mogelijkheden in zich voor het realiseren van de missie van Land van Ons: herstel van de biodiversiteit op landbouwgronden.

Coöperatie Land van Baexen wordt pachter

De tip over het te koop aangeboden perceel kwam van de Coöperatieve Vereniging Land van Baexen, voorheen Herenboeren Roermond, die op zoek was naar grond voor het inrichten van een biologisch boerenbedrijf. Land van Baexen gaat in eerste instantie met 50 gezinnen 2,5 ha pachten. Voor de pacht van de resterende 8,5 ha voert Land van Ons oriënterende gesprekken met lokale biologische boeren/akkerbouwers. Land van Baexen wil in de komende jaren verder uitbreiden, zowel in deelnemers als in hectares.

De verkoper is een familie met een rijke landbouw historie in Limburg, met sympathie voor de omzetting van reguliere naar natuur-inclusieve landbouw. Per 1 december 2024 vervalt de huidige pacht en de overdracht staat gepland rond die datum.

Van mais naar natuurinclusieve landbouw

Het perceel is sinds eind jaren ’80 gebruikt voor akkerbouw met afwisselend (gangbare) teelt van granen, suikerbieten, aardappelen en recent ook snijmaïs. Daarvoor was het een aantal decennia in gebruik met boomgaarden en fruitteelt. Een Land van Ons vrijwilligersteam neemt het perceelbeheer op zich en gaat samen met de pachters en vrijwilligers uit de omgeving de biodiversiteit herstellen: biologische landbouw met aanleg van landschapselementen, zoals herstel van historische bomensingels langs het perceel, en aanleg van hagen, bloemstroken en poelen. De nabijheid van bomenlanen, bosjes en natte beekdalen bieden nog eens extra behuizing en beschutting voor insecten, vogels en kleine zoogdieren.

De ligging van het perceel in het kleinschalig landschap is ook aantrekkelijk voor passanten: een rivier- en beekdalenlandschap, met een afwisseling van intensief gebruikte agrarische percelen en natuur in de vorm van bosjes, beekdalen en bomenlanen. Het perceel ligt dicht bij de Maas, met toeristische wegen, fiets- en wandelpaden (o.a. het Pieterpad) en op loopafstand van station Swalmen.

Deel de post:
Threads