Mijn bewustzijn van de natuur en het milieu is erg gestimuleerd door mijn kinderen. Zij zijn er ook actief mee bezig.
We hebben als gezin op veel plekken in de wereld gewoond en daar zag ik hoe er met de natuur, de dieren en voedsel werd omgegaan. In Frankrijk was men zich veel eerder dan in Nederland bewust van het overmatig gebruik van plastic zakken. Daar wordt ook bij veel producten aangegeven waar het verbouwd is. De connectie met de aarde is daar veel vanzelfsprekender dan bij voorbeeld in de Verenigde Staten. Wat in de Verenigde Staten in de supermarkt ligt, blijft door veel kunstmatige bewerkingen eindeloos goed, daar is de verbinding met de natuur min of meer verbroken. In India zijn vele eetgewoonten afgestemd op de grond. Sommigen eten alleen wat boven de grond groeit, anderen alleen wat zich onder de grond ontwikkelt.
Sinds ik met pensioen ben heb ik een eigen moestuin en leef ik met de seizoenen. Met spinazie en sla van eigen grond geeft dat veel voldoening.
Nu kan ik ook wat terug doen voor het milieu. In de luchtvaartwereld, waar ik werkte, kan ik nu als voorzitter van Barin (the Board of Airline Representatives in the Netherlands) het bewustzijn over de CO2-uitstoot bevorderen en inzichten aandragen over de consequenties. Schiphol is echt bezig met klimaatneutraler werken. Elektrisch taxiën komt eraan en er zijn concrete plannen over duurzamer brandstof.
Toen ik kennis maakte met Land van Ons sloot dat goed aan bij mijn ambities. Ik vind Land van Ons een mooi concept. De organisatie als coöperatie en de open communicatie spreken me aan.
De leuke website en Landscoop-nieuwsbrieven, en alles in begrijpelijke taal, maken het heel toegankelijk. Dat schept vertrouwen. Ook is het heel makkelijk om anderen grond cadeau te geven. Ik heb al mijn kinderen een vierkante meter cadeau gedaan. Ik zou Land van Ons nog wel meer in de sociale media willen zien. Dan krijgt het nog meer bekendheid.