We interviewen Gustaaf Dekking, medeoprichter van Terry: een platform dat online aankopen omzet in klimaatactie. Na ruim tien jaar te hebben gewerkt aan projecten op het snijvlak van cultuur, duurzaamheid en maatschappelijke innovatie, besloot hij zijn energie te richten op natuurherstel en systeemverandering. Binnen Terry is hij verantwoordelijk voor de samenwerkingen en verbindt hij Terry met impactvolle natuurprojecten.
Begin 2021 kwam hij voor het eerst in aanraking met Land van Ons en was geraakt door de aanpak: landschap en biodiversiteit herstellen en mensen daar actief bij betrekken. Het idee om samen land te kopen, te herstellen en het eigenaarschap te delen, is een grote inspiratiebron gebleven.
Hij woont inmiddels drie jaar in Portugal, vlak bij de Atlantische Oceaan, waar ze op kleine schaal ook proberen het bodemleven en de biodiversiteit te herstellen op de vijf hectare grond rond het huis. Zijn kinderen krijgen van hun opa en oma elk jaar een stukje mede-eigendom bij Land van Ons: een klein, maar betekenisvol gebaar van verbinding en bewustwording.
Even voorstellen
Terry is een platform dat het mogelijk maakt om met je dagelijkse online aankopen bij te dragen aan natuurherstel. Zij sturen 50% van de commissie die zij ontvangen van webwinkels door naar zorgvuldig geselecteerde klimaat- en biodiversiteitsprojecten, zoals Land van Ons. De andere helft houdt Terry operationeel en in groei. Inmiddels werkt de app met meer dan zeshonderd partnermerken en groeit het aantal aangesloten projecten voortdurend.
Hoe werkt het?
Download de app (minder dan twee minuten) en installeer de Impact Reminder in je browser (ongeveer dertig seconden), kies Land van Ons als project dat je wilt steunen en je bent klaar om te beginnen. Zo mis je nooit een donatie en vergroot je automatisch je impact. Elke keer dat iemand via Terry bij een merk binnenkomt, betaalt dat merk een kleine commissie als dank voor de verwijzing. Dat geld komt uit hun marketingbudget, hetzelfde potje dat normaal wordt besteed aan online advertenties.
Drijfveren
Bijna iedereen geeft om de planeet en veel mensen maken zich zorgen over natuur en klimaat. Maar hoe te beginnen om er iets aan te doen? Klimaatactie voelt vaak ingewikkeld, duur of tijdrovend. Wij wilden dat veranderen en bouwden een manier om bestaande marketingbudgetten te verleggen richting natuur- en ecosysteem herstel.
De naam Terry is afgeleid van Terra, de aarde zelf. Onze mascotte, de otter, staat symbool voor herstel en veerkracht in de natuur. Wanneer otters terugkeren, weet je dat een ecosysteem weer in balans komt. Dat beeld past perfect bij wat we met Terry willen bereiken: de terugkeer van evenwicht in hoe we omgaan met geld, natuur en elkaar.
Geen excuus om meer te kopen
Ons motto is: “buy less, but when you do, buy better.” Of zoals Furio, onze CEO, het samenvat:
“We willen klimaatactie gemakkelijk en vanzelfsprekend maken, niet als extra taak, maar als onderdeel van het dagelijks leven. Met kleine dagelijkse handelingen, grote positieve impact.”
Op deze pagina kun je meer lezen over de Terry app en deze downloaden